Blog

outsourcing IT

IT – biznesowe must have

Mając na uwadze absolutne bezpieczeństwo danych wewnętrznych firmy oraz akces do informacji poufnych, objętych tajemnicą handlową, wiele przedsiębiorstw zastanawia się nad opcją powierzenia infrastruktury IT firmie zewnętrznej. Niejednokrotnie dzieje się jednak, iż właściciele mają pewne wątpliwości w związku z outsourcingiem IT, co paradoksalnie wynika właśnie z obaw o poziom bezpieczeństwa danych. Natomiast outsourcing w obszarze usług informatycznych to dziś jedyny słuszny wariant, który dostarcza kompleksowe rozwiązania dla biznesu. Co więcej, opcja ta wyklucza konieczność tworzenia dodatkowego etatu w firmie – stanowiska informatyka. Na czym zatem polega outsourcing IT?

Kontakt

 Całość zadań związanych ze środowiskiem informatycznym jest realizowana przez zespół specjalistów. Do ich zadań należy m.in.:

  • projektowanie i zarządzanie infrastruktury informatycznej

  • połączenie wykorzystywanego w firmie sprzętu, aplikacji oraz oprogramowania

  • support techniczny (m.in. przełączniki, routery, zapory, karty sieciowe, Wi-Fi, zasilacze, karty graficzne/dźwiękowe, procesory, serwery)

  • obsługa systemu backup

  • monitoring IT

  • wirtualizacja

  • wdrażanie procedur bezpieczeństwa

  • zarządzanie oraz administrowanie siecią i systemami informatycznymi

  • optymalizacja środowiska IT w firmie

  • konserwacja + modernizacja

  • stałe doradztwo

Outsourcing IT kiedyś i dziś

Pierwsze próby zdefiniowania outsourcingu podejmowane były pod koniec lat 70. XX wieku w obszarze motoryzacji. Pierwotnie uważany za genialną strategię zaopatrywania się, w następstwie przeobrażeń ostatecznie rozpoznawany jako innowacyjna strategia zarządzania zasobami, w tym przypadku informatycznymi, w konkretnej firmie. Doskonałym przykładem definicji outsourcingu informatycznego, która idealnie kondensuje jego ideę jest pojęcie stworzone przez J.N Lee: „Zarządzanie firmową infrastrukturą informacyjną [przyp. Jerzego Auksztola] poprzez mechanizmy administracyjne wykonywane w kooperacji z zewnętrznymi organizacjami”1 .

 Dlaczego przedsiębiorstwa decydują się na rozpoczęcie współpracy w zakresie outsourcingu IT? Otóż tym, co w głównej mierze determinuje właścicieli firm do inwestycji, jest zminimalizowanie i kontrola całości kosztów operacyjnych, zwolnienie własnych zasobów do zupełnie innych celów, dostępność 24/7, rozwiązywanie problemów w sytuacjach kryzysowych – natychmiastowa reakcja supportu, dostęp do najwyższej klasy technologii, dopasowanie działań IT do potrzeb biznesowych (jednocześnie kreacja skutecznej strategii rozwoju infrastruktury IT) oraz poprawa jakości usług informatycznych.

Obecnie outsourcing IT jest niezmiennie w fazie ciągłego rozwoju i modyfikacji. Na rynku dostępnych jest mnóstwo innowacji, z których korzystają eksperci – do największych zalicza się chmury (zarówno oprogramowanie, infrastrukturę, jak i platformę – przechowywanie danych, ich analiza, hosting aplikacji i infrastruktury, usługi z zakresu IoT). Specjaliści z ośrodka badawczego IDC oraz Gartner prognozują, iż do 2020 roku brak chmury w firmie będzie szokować tak samo jak brak dostępu do sieci dziś. Ponadto opcja chmury jako elementu outsourcingu IT ma sporo zalet. Największą z nich jest znaczne obniżenie kosztów przedsiębiorstwa (brak konieczności zakupu dodatkowego sprzętu, oprogramowania czy przeznaczenia budżetu na utrzymanie środowiska IT).

Outsourcing IT - dlaczego warto?

 Jednym z kluczowych elementów, dzięki którym funkcjonują przedsiębiorstwa jest sprawnie zarządzane środowisko informatyczne. Outsourcing IT jest właściwą odpowiedzią na potrzeby firm. Dlaczego? Przede wszystkim właściciele są w stanie kontrolować swój budżet i oszczędzać na usługach IT. Powierzenie zaprojektowania i zarządzania infrastruktury informatycznej oraz integracja środowiska lokalnego w chmurze to biznesowy strzał w dziesiątkę. Ponadto outsourcing IT pozwoli w 100% skupić się na swojej branży – zamiast prowadzić dział IT, przedsiębiorcy mogą całkowicie poświęcić się temu, na czym znają się najlepiej.

Co więcej, decydując się outsourcing IT, właściciele firm zyskują pełną gwarancję doświadczenia, umiejętności i wiedzy usługodawców pod warunkiem, że obsługiwać ich będzie kompetentna firma, która rzeczywiście eliminuje problem, a nie tylko gasi pożar w kryzysowym momencie. Niezależnie od kwestii związanych ze środowiskiem informatycznym, są w stanie rozwiązać każdy problem i zoptymalizować funkcjonowanie sieci oraz systemów. Dodatkowo dopasowują zakres działań do konkretnej branży przedsiębiorców oraz minimalizują ryzyko potencjalnej awarii. Na bieżąco eliminują problemy i wykrywają zagrożenia.

 Jaka jest przyszłość outsourcingu IT? Jedno jest pewne - sprawna obsługa informatyczna w firmach to dziś konieczność - zapewnia płynność biznesową przedsiębiorstw. Szereg innowacji, które codziennie pojawiają się w branży to szansa na nieprzerwany rozwój i możliwości operacyjne dla usługodawców.

1 J.N. Lee, It outsourcing Strategies: Universalistic Contingency, and Configurational Explanations of Success, „Information Systems Research” 2004, nr 15/2.

Kontakt